Zaključci s tribine o standardizaciji „Bolonje“ održane 7. svibnja 2009.

Pozivajući se na temeljne ciljeve Bolonjske deklaracije, koji su redom ovi:
• prihvaćanje sustava lako prepoznatljivih i usporedivih stupnjeva i uvođenje suplementa (dodatka) diplomi
• prihvaćanje sustava temeljenog na dvama glavnim ciklusima, dodiplomskom i postdiplomskom.
• uvođenje bodovnog sustava, ECTS-a, kao prikladnoga sredstva u promicanju najšire razmjene studenata.
• promicanje mobilnosti prevladavanjem zapreka slobodnom kretanju.
• promicanje europske suradnje u osiguravanju kvalitete u cilju razvijanja usporedivih kriterija i metodologija.
• promicanje potrebne europske dimenzije u visokom školstvu, posebice u razvoju nastavnih programa, međuinstitucionalnoj suradnji, shemama mobilnosti i integriranih programa studija, obuke i istraživanja;
nametnula su nam se sljedeća otvorena pitanja:
• Je li izgrađen sustav jasno razumljivih i usporedivih stupnjeva znanja?
• Je li sustav visokoškolskoga obrazovanja temeljen na dvama ciklusima ujednačen u Hrvatskoj?
• Kako je europski bodovni sustav – ECTS – implementiran u programe?
• Je li omogućena mobilnost?
• Je li uspostavljena EU suradnja i jamstvo kvalitete?
• Kako se provodi cjeloživotno obrazovanje?
na koja ne nalazimo pozitivnih odgovora.

Dva su temeljna pitanja koja traže hitno rješavanje na našemu Sveučilištu, ali široku raspravu i na drugim sveučilištima:
• vertikalna prohodnost?
Pitanje „ponavljanja godine“ bolonjskim procesom mora postati zatvorenim, no nije. Ono što traži hitnu raspravu situacija je na studijskim grupama u kojima su kolegiji vezani te su pojedini kolegiji uvjet za upis sljedeće godine (a ne bodovi), naime još je nejasno kako će se izrealizirati studijski program dokraja ako ISVU podržava samo 60 bodova po godini. Otvoreno pitanje dodatne godine za smjerove gdje su vezani kolegiji ono je što traži hitnu simulaciju i rješenje
• horizontalna prohodnost?
Priznavanje kolegija s drugih sveučilišta bit će riješeno tek ugovorima s drugim sveučilištima i to također traži hitno rješenje, a izbornost unutar Sveučilišta (s drugih odsjeka i odjela) ono je što mora riješiti ISVU, a ne studijski programi. Sveučilište mora poticati izbornost i interdisciplinarnost, a Informacijski sustav samo ga podržati izgrađujući (novu) platformu na kojoj će to biti moguće.
„Semestar za semestar“ ono je što rezultira ugovorima sa sveučilištima te polaganje razlikovnih ispita postaje povijest na istim studijskim grupama. Takvu analogiju nužno je primijeniti i na prelaske sa sveučilišta na sveučilište, tj. istaknuti važnost postignutih bodova, a ne samo položenih kolegija.

Da bi se riješila prohodnost u svim smjerovima Informacijski sustav visokih učilišta (ISVU) mora pratiti studijske programe i pravilnike, a ne obrnuto, stoga tražimo da se sustav uskladi s trenutačnim stanjem i potrebama.
Inzistiranje na 60 bodova po godini u sukobu je s odredbama Pravilnika o studiju (čl. 47. i 48.) koji omogućava ubrzano studiranje i 5% odstupanja pri upisu istih predmeta u novoj ak. godini. ISVU također još uvijek poznaje samo „pad godine“, no u bolonjskome sustavu ne ponavlja se godina, već kolegij.

Studenti uočavaju važnost primjene Pravilnika o ocjenjivanju i očekuju njegovu dosljednu primjenu, koja dakako uključuje usuglašenost bodova, zahtjeva i ocjene.
Uočene su veće nepravilnosti na određenim studijskim programima u omjerima bodova i obveza. Primjerice na Odjelu za ekonomiju uočeno je da kolegiji nose previše bodova (posebice jer se odrazilo na izbornost koja je time umanjena), u odnosu na neke druge kolegije s jednakim obvezama, a na Odjelu za humanističke znanosti primjerice neki kolegiji nose premalo bodova, u odnosu na obveze. Jasno je da je 1 ECTS 28 sati rada, u nastavi ili samostalno; zatim da je 1 ECTS otprilike 200 stranica literature te da je nužno imati u vidu da studenti utroše vrijeme i dolazeći na nastavu. Takve omjere nužno je dosljedno provoditi. Uočeno je također da u praksi nema razlike u polaganju ispita istoga kolegija, ali na različitim studijskim grupama s različitim bodovima. To je zamjetno i na dvopredmetnim studijima na kojima studenti u praksi imaju jednake obveze kao i oni na jednopredmetnome, a nudi se različito bodovanje.
Traži se stoga hitna revizija koja će uključiti i studente u raspravu o preinakama programa. Također je nužno jasno opisati proceduru izmjene programa unutar 20% jer su uočeni različiti pristupi preinakama.

Studenti dvopredmetnih studija traže da im se u dijelu gdje je sadržaj kolegija jednak na jednoj i drugoj studijskoj grupi omogući polaganje samo jednoga jer je posrijedi isti sadržaj, posebice se to odnosi na grupe Hrvatski jezik i književnost i Talijanski jezik i književnost.
Opterećenje studenata dvopredmetnih studija u praksi je veće nego što je to u izvedbenim planovima i programima. Studenti apeliraju na opterećenje koje će biti u skladu s bodovima. Na kolegijima na kojima postoji razlika u opterećenju nastavnim satima i obvezama nužno je raditi na tome da se nastava jednopredmetnoga studija što prije odvoji od nastave dvopredmetnoga studija.
Nužno je također da gostujući profesori budu upoznati s pravilnicima Sveučilišta i s programima kolegija koji su dobili dopusnicu te u skladu s tim vode kolegije.

Studenti Latinskoga jezika i rimske književnosti traže hitan odgovor što će biti s dopusnicom za diplomski studij.

Studenti ekonomije uskraćeni su u horizontalnoj prohodnosti jer na sveučilištima nisu ujednačeni ciklusi: 4 + 1 ili 3 + 2.

Nastavnički paket na Odjelu za humanističke znanosti nosi 60 bodova, čime studentima oduzima od druge izbornosti, a također Zakonom propisan set bodova ne primjenjuje se na svim sveučilištima.

Dodatak diplomi još uvijek nema licence.

Studentske ankete imaju smisla samo ako se rezultati objave.

Valja razmisliti i o tome da se upis na diplomski studij prolongira za kraj listopada jer je u praksi vrlo teško odraditi sve obrane završnih radova do kraja rujna.

Studenti Sveučilišta u Puli ovim bistrenjem otvorenih pitanja i ponuđenim zaključcima žele sljedeće:
• konstruktivnu raspravu na vijećima odjela
• usklađenost pravilnika i propisa te njihovu dosljednu primjenu
• ISVU koji je u službi pravilnika i programa, a ne obrnuto
• međusveučilišnu raspravu o bolonjskome procesu i njegovoj standardizaciji.

Oglasi

Jedan odgovor to “Zaključci s tribine o standardizaciji „Bolonje“ održane 7. svibnja 2009.”

  1. Vladimir Gnip Says:

    Dobra dan,
    javljam se jer se u ovom clanku spominje ISVU sustav, a ja kao Koordinator ISVU sluzbe i radnim iskustvom na tom sustavu od 5 godina mislim da dosta znam , pa zelim da studentima objasnim da sve sto je spomenuto u ovom clanku je laz i nema nikakve veze sa mogucnostima ISVU sustava:
    – ISVU NEMA NIKAKVE LIMITE VEZANE UZ MAKSIMALAN BROJ ECTS BODOVA U JEDNOJ AKADEMSKOJ GODINI: raspon ECTS bodova moze se kretati od 1 pa do 1000 bodova po godini, ECTS su vezani uz predmet a ne uz godinu i odnose se na opterecenost predmeta u semestru;
    – ISVU sustav poznaje 3 indikatora upisa – prvi put, ponavljanje i ponavljanje ne racuna se, ne znam sta bi jos trebalo postojati a da je LOGICNO, tako da student ako ne ponavlja godinu on samo moze upisati druga dva indikatora upisa;
    – prva i osnovna funkcija ISVU-a je da prati studijske programe i pravilnike ako su oni logicni i do sada nije nikada bilo problema i nece biti sto se tice ISVU-a samo sve treba biti unaprijed definirano do samih detalja da ne bi bilo problema tijekom akademske godine.

    Ove informacije koje ste dobili vezano za ISVU su krivi i da su dosli od izvora koji apsolutno nista ne zna o ISVU i o studijskim programima i pravilnicima.
    Ako je studentima potrebna neka informacijao ISVU i mogucnostima sustav mogu se slobodno nama javiti u ISVU sluzbu.

    Pozdrav

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s


%d bloggers like this: